In de pers & reacties

Enkele reacties na de voorstelling:

“ Zo ging het bij ons ook. Zo herkenbaar”

“dat generatieprobleem is niet alleen bij boeren, wij hadden een winkel”

“Op meerdere lagen raakt de voorstelling aan essenties”

“ik had geen idee wat voor wereld er zich achter de deuren van boerderijen afspeelt”

“Als mijn man nog geleefd had, die was weggelopen”

Mensen zijn vaak diep ontroerd, verwonderd over de boerenwereld door stedelingen, herkenning door boeren. Wat we regelmatig horen is dat de voorstelling het thema van de boerenproblematiek overstijgt en een veel bredere reikwijdte heeft.

 

In de Pers

Boerendrama op Liessels erf

LIESSEL – Boerenzoon en theatermaker Thijs Lenders speelde zondag een aangrijpende toneelvoorstelling tussen de hooibalen in het buitengebied van Liessel. ,,De mannen met stropdassen, die hebben de macht.”

De afgelopen maanden reisde de theatermaker boerenerven af om mensen het verhaal te vertellen van Pöl, van botsende idealen, van tradities en schaalvergroting, van de macht van ‘mannen met stropdassen’. Vandaag is hij voor de eerste van twee voorstellingen in Liessel, op het terrein van het Eibernest. Het publiek maakt op bankjes en hooibalen kennis met boerenzoon Pöl, die vastberaden is het bedrijf van zijn ouders over te nemen. De 24-jarige Pöl heeft zich voorgenomen om er een melkveebedrijf van te maken.  Hij wil niet meer slachten, maar melken. Er is één probleem. De familie Delkers heeft weinig grond.  Te weinig voor zijn plannen. Pöl zal nieuwe stallen moeten bouwen om aan de regels te voldoen en moet bijvoorbeeld ook de bank zo ver krijgen om een melkrobot te financieren. Daarvoor is er meer vee nodig en dus meer grond.

Botsingen

Als hij hoort dat de buren hun grond willen verkopen, gloort er hoop. Alhoewel: het is de vraag of zijn ex Elsbeth het Pöl gunt. Zijn buurmeisje is nog altijd de liefde van zijn leven, maar zij kan niet met hem leven. In haar ogen put hij de grond uit en spuit hij met zijn gif alles dood. Dat zorgt door de hele voorstelling heen voor botsingen die eigenlijk symbool staan voor de landbouwdiscussies van nu. ,,Het systeem is in de stress, Pöl.” ,,Jij bent geen boerin, Elsbeth.”

Thijs Lenders weet als geen ander waar hij het over heeft. Hij groeide op in Limburg op een gemengd bedrijf dat na de ruilverkaveling een melkveebedrijf werd. Als aan hem ligt valt de macht van banken en multinationals weg, vertelt hij na afloop. ,,Ze zorgen ervoor dat zijzelf alleen maar rijker worden, terwijl in de tussentijd de negatieve gevolgen van de schaalvergroting de hele samenleving raken.”

Ondertussen lopen in de voorstelling de spanningen steeds hoger op. Niet alleen tussen Pöl en Elsbeth, maar ook tussen Pöl en vader Kai en tussen Kai en moeder Sil. Zij redt de situatie aan de lopende band, maar wordt steeds meer geveld door de stress. ,,Ik doe soms die overalls in de wasmachine en dan hoop ik dat die mannen er allemaal nog inzitten.”

Hard & gemeend

Het is Sil die aan het einde van het stuk haar zoon een spiegel probeert voor te houden over zijn toekomst. ,,Jij gelooft zo in de mannen met de stropdassen dat alles moet wijken, ook wat je liefhebt.” Het applaus voor de man die in zijn eentje in een soort rollenspel zeven mensen speelde, is hard en gemeend. Meteen na afloop gaan mensen met elkaar in gesprek over de herkenbaarheid van de situaties. Gesprekken over de doorgeslagen rol van computers in de bedrijven, over sterke boerinnen, over opgroeien in een gezin waarin niet altijd alles werd uitgesproken, over de grote hoeveelheid stoppende boeren, over de stress voor een opvolger, over de toekomst van de veehouderij. Precies zoals Lenders had gehoopt.

Op 22 september speelt hij het stuk nog een keer in Liessel op de Hogebrug 3.  Aanvang 13.30, entree: vrijwillige donatie  

Je las

https://www.ed.nl/de-peel/boerendrama-op-liessels-erf~affa357f/